Lite fingertoppskänsla tack!

Det har då gått några dagar sen matchen mellan Löven och Leksand. En match jag ännu tänker tillbaka på med stort obehag. Tacklingen på Kim Karlsson var den värsta jag sett och har nog aldrig varit så rädd för en spelares liv som jag var där och då.

MegazoneEn ful tackling som skickar en spelare inte bara medvetslös i isen utan även med ambulans till sjukhuset och ändå har efterspelet mest kommit att handla om svordomar och könsord. Hur är det egentligen möjligt? Jag är uppvuxen i den supporterkultur som nu råder, visst kan det slängas med en hel del onödiga könsord, visst kan det bli bättre, men att i detta läget fokusera på just detta känns bara tragiskt i stället för att faktiskt fokusera på det egentliga problemet.

I fredags publicerades en insändare i VK med rubriken ”Lövenfans bör skämmas” som tidigare i dag publicerades här på bloggen. Visst, alla har rätt till sin åsikt, men att en Leksing som det var i det här fallet väljer att vädra sina åsikter om att Fans i samband med och efter att Kim ligger livlös på isen, skriker könsord, svär och hatar tycker jag faktiskt både är lågt och för att inte säga patetiskt. Att dessutom göra sin bedömning utifrån detta unika tillfälle, med en händelse som är utöver det vanliga ger en otroligt missvisande bild och som förstör så otroligt mycket för Björklöven.

För mig och många andra är Björklöven familj och min stora fråga efter denna insändare är hur hon hade känt om det var hennes barn eller syskon som låg livlös? Hade hon fortsatt att heja som inget hade hänt? Ärligt, då hade jag blivit mörkrädd. Jag tror inte hon hade gjort det utan nog hade hon blivit förbannad och hatat den som utsatt hennes nära för detta. Särskilt om det hade varit på det respektlösa sätt som det nu var. Att stå bakom ett plexiglas och bevittna hur förövaren står bredvid en ”familjemedlem” som ligger livlös, då tror jag också du skulle yttra ett eller annat ogenomtänkt ord som du kanske inte skulle yttra till vardags.

Johan Löf / AXELLÖF
Smällen #6 Kim Karlsson har ökat debatten i hockeySverige. Foto: AXELLÖF

För att spana in fler Lövenbilder från AXELLÖF, KLICKA HÄR

Supporterkultur är olika i olika klubbar och jag tycker det hör till att man får säga saker i stridens hetta, så klart till en viss gräns, det tillhör också att hata, men självklart skall man älska sitt eget lag mer än man hatar andra lag. Sen var denna match ett unikum då vi nog aldrig varit så rädda som vi var där och då. Självklart är en idrottsarena inte en fristad där vi får bete oss hur som helst, men lite fingertoppskänsla borde man kunna ha och samtidigt förstå att det förekommer en och annan svordom och lite hat mot motståndare.

Att sedan domaren i matchen Pierre Schilken delar insändaren på sin facebooksida, ja vad ska man säga? En domare skall hålla sig professionell och inte som i det här fallet där det känns som att han tar ställning mot Löven, ett lag som han har som yrke att döma. Jag utgår ifrån att han har dömt sin sista Lövenmatch.

12571433_1229750930372368_1516279173_n

Nu var inte den insändaren allt som efterspelet kom att handla om utan Leksands agerande över lag tycker jag är tråkigt att se. Det börjar med att Leksands tränare Perra Johnsson på presskonferensen lägger över fokus på att Tommy Jonsson skrikit dåligt valda ord till Robin Jacobsson efter tacklingen. Självklart är det inte professionellt att skrika könsord mot en spelare men när man blir rädd blir man arg och säger ej genomtänkta ord, men att lyfta det för hela pressen som Perra gör är lågt. För att Leksands sportchef Mikael Karlberg  sen skall ta över och ”gråta ut” till HockeySverige.se om att folk kallat det mordförsök och att drevet mot Robin är på tok för stort. Att Mikael dessutom säger att Kim klarade sig som en orsak till att drevet skall upphöra är nog det som gör mig mest upprörd. Vad menar han med att för Kim klarade sig? Att han överlevde? Att han inte blev förlamad? Ja Kim fick lämna sjukhuset samma kväll efter att man konstaterat att det inte var någon blödning, men det är en huvudskada och med dem kan man aldrig riktigt veta hur det kommer att gå, det finns inga garantier att ett sådant våld mot huvudet är något man återhämtar sig ifrån, det kan bara tiden utvisa.

Visst Kim tittar ner på pucken och blir därför låg men trots detta ligger allt ansvar på Robin Jacobsson, han behöver inte använda all den kraft han gör, och om han skall göra det så skall han till 100% vara säker på att inte träffa huvudet på Kim det är de som gör denna tackling så respektlös. Att försvara en spelare som gjort detta inte bara en gång utan vid ett flertalet tillfällen är en av orsakerna att just huvudtacklingarna finns i den stora grad de gör. Så sent som igår fick vi se ytterligare två huvudtacklingar, dessa typer av tacklingar måste bort innan en spelare får sätta livet till. Hur skall vi då få bort dem? detta kraftiga våld mot huvudet eskalerade när farten i hockeyn blev högre, vilket innebär kortare tid att bedöma situationer och avgöra om det är säkert att tackla. Mitt förslag är dels att bestraffa dessa tacklingar bra mycket hårdare och dels att få ner farten igen detta genom att tillåta mer spelförstörande moment som hakningar igen. Vilket är ett kliv tillbaka, men alternativet är att inte tillåta tacklingar och det är inte ett alternativ enligt mig.

Vad tycker du som läsare? Mycket är redan sagt, men som sagt, har du något ytterligare att tillägga, skriv en kommentar…

Megazone

22 thoughts on “Lite fingertoppskänsla tack!

  • 24 januari, 2016 kl. 14:23
    Permalänk

    Du är ju bara för mycket du Lövenbloggare,maken till mer färgad supporter är svår att finna. Jag tror jag aldrig läst en enda blogg där du berömmer andra spelare än Lövens och alltid var ju Löven det bättre laget och borde vunnit. HALLÅ ishockey går ut på att gör fler mål än motståndarna har du missat det?

    Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 14:34
      Permalänk

      Nu handlade ju detta om något helt annat än Björklöven och att vinna matcher. Nu är det också så att jag sällan skriver om resultat och dylikt här på bloggen. Vi skriver om Björklöven absolut och om du nånsin läst nåt jag skrivit på ex min Twitter så är jag ofta väldigt kritisk mot hur löven genomför sina matcher. Men för att hålla sig till ämnet så står jag för det jag skriver och huvudtacklingarna måste bort och att försvara fula tacklingar är inte rätt väg att gå. Läs gärna inlägget innan du kommenterar något helt annat än det som berörs i inlägget. vad gäller vad vi skriver här på bloggen så är detta en renodlad björklövenblogg och det är ämnet som kommer beröras här.

      Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 14:37
      Permalänk

      Frågan är väl Håkan hur mycket du egentligen läser här? Som Sweetangel skriver så skriver hon inte matchrapporter och hade du varit med under de tio år vi hållit på så borde du veta att vi är en lövenblogg som fokuserar på vårt lag. Att fokusera på det andra laget gör de andra lagets egna bloggare så mycket bättre. Att vi sedan alltid skriver att Löven är det bättre laget visar återigen att du knappast läser speciellt mycket eller noggrant här. Att du ens går in på den biten i ett inlägg som handlar om huvudtacklingar är bara märkligt.

      Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 14:24
    Permalänk

    Håller med i stora drag. Jag tycker att det här ständiga tjatet om att det är puckhållaren som skall ha uppsikt hela tiden. Tacklingar i all ära men det är ändå att dribbla, passa och göra mål som är det viktiga och då tycker jag att spelförstörande skall nerprioriteras. Som jag förstått det så är spelaren alltid ansvarig för klubban. Varför inte ha samma regler för tacklingar. Tacklingar som träffar huvet skall bestraffas hårt oavsett om motståndaren tittar ner eller bort, är låg, eller vad som helst. Kanske kunde det minska antalet hjärnskakningar.

    Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 14:36
      Permalänk

      Ja att tacklande spelare alltid är ansvarig för sin tackling är en väg att gå. Men måste nog va extremt hårda straff om spelare skall lära sig konsekvenserna av en tackling mot huvudet.

      Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 14:49
    Permalänk

    Det är ju såklart pga att Leksand är inblandad som man försöker lägga fokus på ”hemska” lövenfans och att en tränare blir vansinnig när en av hans spelare blir fult påhoppad. Tro mig, detta hade knappast hänt ifall det varit något annat lag inblandat. Skulle en lövenspelare göra ett sådant påhopp, så skulle jag aldrig försvara honom. Och skulle lövenansvariga göra det, så skulle jag rent ut sagt bli förbannad på dom. Hur man överhuvudtaget inte kan förstå att det kan slinka ur hårda ord, vid en sådan händelse, är för mig ofattbart.

    Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 15:05
    Permalänk

    Jag håller fullständigt med om att såna tacklingar inte ska förekomma på ishockeyrinkar och Jacobsson hade tid att avstå tacklingen som jag uppfattade situationen,men de händer tyvärr hela tiden. Igår var det Sallinen i Djurgården som tacklade Nils Andersson från Malmö,dessutom från blindside som tog rakt på huvudet. Som jag ser det så är det alldeles för lindriga straff för dessa huvudtacklingar och varför inte stänga av spelarna minst lika länge som den skadade blir borta,då kanske man tänker sig för mer nästa gång. För jag är rörande överens med er om att dessa nidingsdåd måste bort om vi inte ska få en massa hockeyinvalider framöver just pga.detta. Tycker att hela matchen förstördes av denna vansinniga tackling.

    Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 15:22
    Permalänk

    För det första. Håkans svar är inget att lägga nån vikt vid då det bara är rent ut sak korkat.
    För det andra. Dessa idiotiska huvudtacklingar måste bestraffas mycket hårdare, det har jag sagt länge, och då menar jag mycket hårdare.
    För det tredje, visst får man hata ett annat lag, själv har jag alltid hatat FBK och Stocholmslagen, dessutom har Leksand de senaste åren sällat sig till den skaran. Men det betyder inte att jag beter mig eller säger vad som helst på en arena.

    Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 16:02
      Permalänk

      Hahaha..inget att bry sig om bara rent ut sagt korkat 🙂 Då är det ju tur att vi har en sån klok herre som du då Stefan som tycker att det är ok att hata andra lag 🙂 då måste jag ju säga att det du skriver inte är så mycket att bry sig om för det är riktigt korkat. Lägg den fokusen på laget och älska det i stället för att hata andra lag,vilket jag tycker är väldigt barnsligt sagt av dig 🙂

      Svar
      • 24 januari, 2016 kl. 23:50
        Permalänk

        Men Håkan, det är helt OK att hata andra lag. Men självklart ska man heja på sitt lag mer än att fokusera på motståndarlagen, men att ”hata” andra lag är helt ok i vissa situationer. Varför tror du rivaliteten mellan Löven och Skellefteå finns? Kom in i matchen för helvete.

        Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 15:22
    Permalänk

    Om en lövenspelare skulle göra samma sak. Så hoppas jag att tränare och föreningen inte kommer att försvara sånt….oavsett hur bra den spelaren är, så vill jag inte se sånt. t.o.m mot saik som är hatlaget, men det finns gränser hur man beter sig. Jag är en lövensupporter sedan gammalt och har gillat leksand eftersom det är kul med klubbar som kommer från en mindre ort. Men efter hur dom agerar, så har det verkligen fått sig en törn.

    Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 16:23
      Permalänk

      Ja Storpotäten nu förstår jag inte hur du menar,att det skulle vara Leksands IF och ortens fel det som hände? Jag tycker nog att individen och spelaren Jakobsson personligen får stå för detta,jag tror knappast att Leksands supportrar och de kring laget tycker att det är ok med huvudtacklingar.

      Svar
      • 24 januari, 2016 kl. 17:10
        Permalänk

        Håkan du verkar ju inte förstå särskilt mycket alls. När både tränare och Mikael Karlberg försvarar det äckel vars namn jag inte tar i min mun så börjar det ju lukta en del runt Leksand som klubb. Så för att förtydliga storpotäten så att till och med du kanske förstår så menar han att björklövens tränare, sportchef och liknande tar avstånd från den sortens vidriga tilltag i hockey och inte gör som ledare i Leksand gjort och försvarar mannen som aldrig mer borde visa sig i Umeå.

        Svar
        • 24 januari, 2016 kl. 18:28
          Permalänk

          Ja du Erik jag vet inte om det är någon annan artikel som du läst ang.Mikael Karlberg eller om det är samma som jag läst. Sedan är det ju en annan sak hur man väljer att tolka men Karlberg säger klart och tydligt att han inte försvarar huvudtacklingen på något vis det han vänder sig emot är ju drevet mot Jakobsson,men det är ju klart att väljer man att hata och skandera efter mord och död på spelare och lag så förstår jag också varför du väljer att snedtolka det Karlberg sa (men jag tolkar som att du är en av de som förespråkar hat efter som du la dig i) så jag undrar vem av dig och mig som inte förstår Erik 🙂 Därmed är det här utagerat för min del,för jag väljer att lägga mig i en diskussion som var död redan från början 🙂

          Svar
      • 24 januari, 2016 kl. 18:20
        Permalänk

        Tror inte att jag behöver skriva något mer än Det svar som Erik skrev

        Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 15:39
    Permalänk

    Efter att insändarförfattaren Sara Waerns twitter publicerats på Flashback har hon tydligen försvunnit därifrån. Det krävs inte mycket för att räkna ut varför…

    Tydligen har Lövenfansen utmärkt sig ånyo…

    Svar
    • 24 januari, 2016 kl. 18:53
      Permalänk

      Det är ju bara dina egna slutsatser som säger att det är så. Kan ju också vara så att hon kanske inte inte kunde stå upp för det hon tyckte. Säger man A får man räkna med att säga B om motsatta åsikter kommer och inte springa och gömma sig.

      Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 19:10
    Permalänk

    Håller med skribenten av det här blogginlägget till 100%. Tack!

    Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 20:40
    Permalänk

    Mycket bra inlägg. Tack.

    Svar
  • 24 januari, 2016 kl. 21:33
    Permalänk

    Ifall man inte vet hur Flashback fungerar, så kanske man inte ens ska uttala sig. Risken är väldigt stor att det är andra än Lövenfans som isf har hoppat på henne. Det är rätt många på Flashback som mycket väl kan haka på ett drev utan att för den skull ha något med Löven att göra. Jag måste säga att det verkligen är desperata försök att ta bort fokus från en tackling som alla sunt tänkande människor inte vill se på isen.

    Svar
  • 25 januari, 2016 kl. 11:22
    Permalänk

    Mmm, visst. Det är såklart andra som har fått Sara att ta ner sin twitter efter att hon kritiserat Lövens fans uppträdande i en insändare i Västerbottens Kuriren. Så dumt av mig. Almtunafans är det nog…

    Svar
  • 25 januari, 2016 kl. 13:40
    Permalänk

    Lite kul är det faktiskt att du försöker vara ironisk när du inte har en aning om vilka det är. Själv så tillhör jag den konstiga skara människor som fortfarande anser att fakta och bevis är av yttersta vikt. Fast lycka till.

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: