Isacson på VK: – Är inte från Skellefteå!

Sportchef Markus Isacson på VK skrev för en tid sedan en krönika kring att Lövens virtuella biljetter i derbyt mot Marklunds var osmakligt. En tid därefter valde dessutom VK att flytta den populära lövenbloggen in till sitt plusmtrl. Sajten ville med lite distans till krönikan kolla ifall Isacson ångrade nåt i krönikan, om valet att flytta bloggen och även ifall han tycker att rapporteringen kring Löven är rimlig sett till intresse etc.

För en tid sedan skrev du en krönika med rubriken ”Oj, nu blev det osmakligt Löven” apropå klubbens upprop gällande virtuella biljetter i träningsmatchen mot Skellefteå. Initiativet #fyllhallen för övrigt ursprungligen ett supporterinitiativ.. Men med lite distans till krönikan, är det något i den du ångrar eller hur du formulerade dig som du vill korrigera eller förtydliga? – Jag ångrar inte krönikan i sak. Jag anser att Björklöven det senaste halvåret har tiggt om pengar i för stor utsträckning. Man kan be om pengar, men man kan göra det för mycket och för återkommande. Även om det var ett supporterinitiativ så har insamlingarna nått ut även till dem som inte vill ha några fler insamlingar – och reagerar ”IGEN”. Jag vet att många, även inbitna säsongskortsinnehavare, tycker att det har blivit för mycket. Med all välmening så tror jag då också att det kan slå tillbaka mot Björklöven och det är viktigt att lyfta blicken ibland. Osmakligt tycker jag fortfarande att det var, men jag kunde förmodligen ha formulerat mig på ett smakligare sätt. 

Så klart en säljande rubrik i jakt på klick och uppmärksamhet genom att använda Lövens starka varumärke. Men vari ligger egentligen det osmakliga i att just Löven som så många andra klubbar i dessa mörka tider lyssnar på sina fans, försöker få in varje nödvändig krona för att överleva i tider med hårda restriktioner? – En stark rubrik om ett lag vi bevakar nära. Jag tycker att det framgår i krönikan varför det är osmakligt att tigga pengar ofta, men exempelvis i fallet Palmquist kanske inte den insamlingen kändes livsviktig. Backbesättningen var redan bäst i serien och om Björklöven har väldigt svårt att klara ekonomin så kunde insamlingen istället ha gjorts för att klara just ekonomin. Det går i mina kritiska ögon inte att ha det jättetufft ekonomiskt och samtidigt fråga efter 600 000:- till en ”lyxförstärkning” – även om han såklart är oerhört duktig! Vad gäller klickjakt så är det viktigaste för oss en bra produkt över tid som många vill prenumerera på. Klick är kortsiktigt.

..och då spelar det alltså heller ingen roll att initiativet kommer från fansen och inte klubben? – Björklöven har så många fler supportrar och följare – inte bara dem som står laget allra närmast. Det går inte att säga att initiativet kommer från supportrar och fans då det finns supportrar och fans som inte gillar initiativet. Björklöven borde tänka bredare och större än så. Men det är som sagt bara min åsikt.

Men visst stämmer det att du fått en hel del respons på din krönika och du har säkert själv sett inlägg och kommentarer på sociala medier. Kan du på något sätt förstå den ”storm” som blev efter din krönika eller fanns det rent av en sådan tanke med krönikan? Alltså att den möjligen skulle väcka debatt? – Jag har aldrig fått så mycket uppmärksamhet för en krönika – positivt och negativt. Jag trodde att den skulle röra upp mycket känslor och skapa debatt, men inte på det här sättet. En krönika ska stå för något och betyda något, annars behöver det inte finnas om du frågar mig. Den skulle väcka debatt – utan tvekan.

Björklöven har sedan då ett otroligt starkt varumärke, laget har fans runt om inte bara i länet, Sverige utan även utanför landets gränser. Som ett populärt idrottslag med medlemmar, fans etc. på så sätt då oerhört viktigt för en lokaltidning att bevaka stadens överlägset populäraste lag. För en tid sedan flyttade ni den populära Lövenbloggen till ert plusmaterial, vad är anledningen till det? – Det stämmer. Vi har två mycket duktiga bloggare som vi också avlönar. Vi kan helt enkelt inte ge bort material gratis som samtidigt kostar att producera. Vi har nog varit för generösa tidigare och jag tror att utvecklingen, vid sidan om public service, bara kan gå åt det hållet. Lövenbloggen kommer den här säsongen också att vara mer uppdaterad än tidigare. En bättre produkt helt enkelt.

Men är detta ett oåterkalleligt beslut, eller är det något ni kommer att utvärdera sett till att jämföra de läsare ni ev. vunnit på abonnemang kontra att Lövenbloggen tappat läsare? – Inget ska för alltid vara skrivet i sten, saker kan förändras men i dagsläget ser jag inte den möjligheten. Lövenbevakningen skulle vara väldigt mycket smalare utan VK media och vi behöver intäkter för att klara oss. 

Har ni förresten redan nu märkt av någon effekt på abonnemang kontra de läsare som bloggen tappat då den låg ute tillgänglig för alla? – Vi tappar såklart en del läsning i det inledande skedet, men jag vet också att det bara föregående vecka tillkom ett antal nya prenumeranter genom Lövenbloggen. Glädjande såklart! Varje ny prenumerant möjliggör för oss att lyfta produkten ytterligare. Tittar vi på VK är det också så att vi idag har långt fler sidvisningar än vi hade på den tiden allt var gratis. Ett kortsiktigt tapp, men om utvecklingen blir som den blivit tidigare har vi goda möjligheter att komma ikapp och förbi. VK växte med 900 prenumeranter ifjol och ser ut att växa ännu mer i år. 

VK har under försäsongen kunnat visat träningsmatcherna från SCA-cupen genom samarbetet med andra lokala tidningar. Ibland publicerar ni artiklar rakt av från andra tidningar etc, med kopplingar till Löven eller några av konkurrenterna i ligan. Anser du att den egna bevakningen VK gör av Björklöven är i paritet med det stora intresset för laget som slog ett historiskt rekord i fjol och nu verkligen siktar mot SHL? – Kommentarer om var vi skall lägga våra resurser svara jag flera gånger i veckan på. Umeå är enligt SVT den bästa idrottsstaden i Sverige. Vi har två högstalag i basket, tre i innebandy, ett i volleyboll, ett i damfotboll, UFC i Superettan, Skellefteå AIK i SHL, längdskidåkare och så vidare. Vi lägger de helt överlägset största resurserna på Björklöven och jag kan snarare förstå om Umeå FC, Thorendamerna i innebandy eller någon annan reagerar på att de blir åsidosatta. Jag tittar på hur mycket läsning vi har på de olika lagen och försöker utifrån det att göra en rimlig fördelning, men det är inte enkelt. Material från andra tidningar som vi tror kan intressera Lövenläsarna använder vi också som en service utifrån ett samarbetsavtal, något jag hoppas är uppskattat och ger en bredare bild. Nån får gärna räkna ihop hur många egenskrivna artiklar som publicerade under premiärveckan på Lövenbloggen och vk.se/folkbladet.nu och jämföra med valfri annan lokaltidning/kvällstidning. Jag tror att vi står oss väldigt bra i den jämförelsen. 

Nu är det så klart ett tufft klimat för många klubbar i en stad som Umeå med många lag och i olika högsta serier etc., många som vill och behöver uppmärksamhet inte minst i dessa tider. Kan en sådan sak som Corona spela in kring hur ni väljer att bevaka eller skriva och på sätt försöka synliggöra även mindre idrotter och mindre klubbar? – Vi gör ingen typ av fördelning på det sättet. Vi vill leverera en så bra produkt som möjligt till dem som läser på webben eller i tidningen. Vi väljer bort väldigt många mindre idrotter och klubbar redan. Vi har också ett journalistiskt ansvar att granska vad som händer och sker. På tal om just corona så valde VK media, till skillnad mot många andra, att inte permittera eller gå ned i personalstyrka på Sporten. Det har gjort att vi har kunnat bibehålla vår bevakning på ett bra sätt. 

Tycker du att VK ibland får oförtjänt kritik kring att det skrivs för lite om Löven, eller då kritik mot en negativ vinkling som det blev vid krönikan likt den om osmakligt apropå dessa virtuella biljetter? – JA! VK/Folkbladet är inte någon hejarklack och kommer så aldrig att bli – även om många tycks tror det. VK media och Björklöven hjälper såklart i någon mån varandra genom att många läser det vi skriver om Björklöven samtidigt som vi starkt bidrar till det stora intresse som finns för Björklöven – men det får aldrig stoppa oss från att skriva som det är och granska vad vi ser. Vill man bara läsa positivt och ogranskat så kan man nu för tiden söka sig till respektive klubbars hemsida för att få sådant material. Blir vårt material helt okritiskt så behövs det på sikt inte.

I sammanhanget vill jag passa på att lyfta artikeln om det här med avsaknad av plan av förbundet inför denna säsong under rådande situation med Corona. Nu var svaren från ansvariga inte till belåtenhet men det förtar ju inte ambitionen. Varifrån kom egentligen idén till en artikel likt denna? – Vi har pratat om det sedan i våras och fick i veckan in en kommentar om att vi borde titta på detta. Vi höll med och gjorde utifrån detta en text där vi försökte att ställa lite kritiska frågor. Det framgår kanske inte i texten, men jag ställde många fler liknande frågor, men fick inga direkta svar. Ibland kan ju inga svar vara ett nog så bra svar det också och säga mycket om hur saker och ting ligger till. Egentligen värt en krönika det där med..

Har du någon avslutande hälsning till alla Lövenfans gällande er bevakning av Björklöven under denna säsong? – Jag vill bara ödmjukt tacka för att det är så många som väljer att följa oss. Jag förstår att alla texter inte är till belåtenhet, men jag hoppas ändå att väldigt mycket skall vara det. Jag har sett att det spekuleras i att jag skulle var från Skellefteå, och hade hoppats på den frågan också så att jag kunde få chansen att förneka detta. Min ambition är alltid att svara på alla mejl, så tveka inte att höra av er om ni har något ni vill att vi tittar på eller förbättrar!

Stort tack Markus, nu ser vi fram emot att vi förhoppningsvis framöver kan få lite lättnader sett till publikrestriktioner etc. inte sant? – Verkligen! Det känns som att idrotten får ta ett helt osannolikt stort ansvar i denna pandemi. Det känns nästan som att man var tvungen att statuera exempel när smittspridningen tog fart och att lotten föll tragiskt nog på idrotten. Tack för att jag fick vara med! 

Kommentarer, reflektioner eller tankar kring Isacsons svar.. Fältet som vanligt rätt fritt.

* * *
Är du på jakt efter de bästa oddsen i fotboll, hockey eller kanske helt andra sporter? Spana då in vår samarbetspartner Coolbet! Klicka på loggan nedan för ditt välkomsterbjudande och kolla då även in aktuella odds. Många är helt klart rätt spelvärda.

Spana som sagt gärna in vår samarbetspartner Coolbet!

9 reaktioner till “Isacson på VK: – Är inte från Skellefteå!

  • 13 oktober, 2020 kl. 08:10
    Permalink

    Mycket bra artikel

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 08:12
    Permalink

    Ja…vad ska man säga…
    Är en utflyttad umebo,sedan 1999.Är tillräckligt gammal för att ha upplevt grundadet av klubben.Genom åren har det minst sagt varit en berg och dalbana.
    Vk/Vf har alltid haft en aning speciell relation till klubben.Genom min tid har det verkligen varit minst sagt ibland riktigt infekterat.
    Nu till artikeln.Vk och Isacsson skriver artiklar för att tjäna pengar. Få mera ” klick” osv.I dessa tuffa tider,så är nog få klubbar stolta över att vara tvugna av att
    utnyttja staten för sin överlevnad.Men,en skillnad är att Löven försöker åtminstone vara demokratisk.Genom åren har det funnits ett antal beslut som klubben tagit som jag varit kritisk mot.Men,som sagt är det fler än min åsikt som vill något annat.Då får man ta det…..man kan gnälla lite,vad fan hjälper det.Att Vk kommer med att det är osmakligt med en insamling för Palmqvist ,med tanke på säsongskortarna,är en mer osmakligt.Att inte ge laget förutsättningar med att få det bästa tänkbara laget,skulle i min värld vara tjänstefel.Men Isacsson kanske tycker han är en bättre sportchef än vad Kentä är?
    Vad jag förstår är klubbens intentioner att betala tillbaka till dom som vill.Utifall publik på matcherna uteblir.Att då med externa pengar finansiera en spelare av denna kaliber,är inte osmakligt.Det är att ta ansvar,anser jag.Vad gäller Byske AIF matchen,hade det varit totalt utsålt.Även om A3 hade tagit in 10000.Att inte rida på denna boost i stan,DET hade varit osmakligt. Framförallt när läget är som det är.Att det kommer från någon som får en del av sin lön av det statliga presstödet,gör uttalandet än mer märkligt.
    Att ta bort bloggen är kontraproduktivt,både för klubben, men framförallt för tidningen.Vi som inte bor i Umeå med omnejd,köper knappast ett abbonemang av Vk bara för klubben.Kan gå med på att vissa artiklar,uppföljningar mm kan vara avgiftsbelagd.Men inte allt.
    Snacka om att bara tänka på pengar….
    Näe,hittils har denna styrelse skött sig.Men det kan ändras det med.Det är så det ska vara.Högt till tak,många åsikter,alla ska ha chans till att komma till tals
    Inte bara dom som betalar abbonemang….
    Tack för en bra sida L4E!!

    Tack för ordet.

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 09:11
    Permalink

    Att det skulle vara ’ många ’ lövensupportrar som tycker det blivit för många insamlingar tror jag inte ett skit på.
    Han tycker alltså fortfarande löven agerat osmakligt, då så vet vi.
    Vill man inte köpa en soffbiljett, då hoppar man ju bara över det och låter oss andra som vill köpa till varje hemmamatch göra det, skitenkelt. En ide och önskan från oss supportrar som klubben fixar en lösning på, hur jävla bra är inte det.
    Jag har sen krönikan inte klickat på VK och kommer heller inte göra mer.
    Så, nu ska jag in och swisha en slant till Löven, det du Markus.

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 10:04
    Permalink

    Som inbiten lövare håller jag med Isacsson till viss del och tycker det blivit för mycket av soffbiljett osv. Men kanske inte osmakligt ännu. Jag vill gärna ha något mot att jag betalar en slant t,ex köper jag souvenirer och sedan gillar jag lövens nya koncept med lövenläsk. Mer kreativa idéer och jag kommer stötta löven med cash i år.

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 10:28
    Permalink

    Jösses Isacsson fortsätter ösa skit. Han tycker alltså att Palmqvist är en lyxvärvning, vad är det med stackarn. Löven ska ju naturligtvis ställa det bästa laget dom kan på isen, vad yrar han om.
    Trött på skitsnacket från han nu, men han vill väl bara skriva om sitt kära lag 13 mil norrut

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 10:38
    Permalink

    Håller med Björklövsvägen ovan om att det inte är rimligt för oss ”utsocknes” att betala 119 kr/månad för VK online när man egentligen bara är intresserad av att läsa om Löven och bryr sig mindre om en singelolycka i Holmsund. För några år sedan kunde man genom Lövenappen prenumerera på bara Björklöven-relaterade nyheter, reportage och liknande för en betydligt mindre summa (49 kr/månad vill jag minnas), varav en del dessutom gick till föreningen. Jag tyckte det var en jättebra idé, men tyvärr var det så få (färre än 100) som hakade på, så VK lade ner det efter någon säsong. Frågan är om intresset för Löven har ökat så pass att det kan vara läge att återuppliva den satsningen igen? Och försöka marknadsföra det bättre denna gång?

    Svar
  • 13 oktober, 2020 kl. 12:49
    Permalink

    Som sagt Isacson ska sluta skriva artiklar utifrån personliga åsikter, där han har abslout noll koll. Jag har ingen som helst lust att läsa i VK vad han har för personliga åsikter om supporterspelare. Hans svar gör mig bara ännu mer förbannad, släpp ledstången och skriv ngt vettigt!!

    Har försökt bemöta Marcus i helt annat idrottssammanhang, där han greppade ngt som Björn Ferry drog igång. Tyckte att Robin Bryntesson överdrev när han ville beskriva hur en diabetiker fungerar. Stödde Björn som tycket att diabetiker inte skulle ha rätt att syssla med elitidrott.

    Försökte nå Marcus via mail, mailade honom flera gånger utan respons. Mailade VKs chefredaktör och han svarade och jag beskrev vad jag var ute efter. Han lovade mig att Marcus skulle kontakta mig, detta är väl 3-4 år sedan och han har fortfarande inte kontaktat mig.

    Aå jag inte är ett enda dugg förvånad att han fortsätter på den inslagna vägen med meningslösa artiklar, med personliga åsikter och massa trams..

    Jag har varit prenumerant på VK i många år och kommer att fortsätta så, men Marcus ska ha klart för sig att det beror inte på honom…

    Svar
  • 14 oktober, 2020 kl. 07:42
    Permalink

    Jag läser numera bara Expressen och Aftonbladet för nyheter om Löven. Då får man en neutral bild. VK söker negativa saker att skriva om Björklöven. Majoriteren av lokaltidningarna i Sverige står bakom sina lokala lag, men VK utgör ett stinkande undantag. Gör ett aktivt val och välj bort VK.

    Svar
  • 14 oktober, 2020 kl. 10:10
    Permalink

    Håller med dig i en del.Men,samtidigt,Löven är mer än bara en klubb.Det är även ett företag numera.Många andra föreningar i stan har inte tillnärmelsevis dom ekonomiska muskler som löven har.Även om en del av dom drivs mer eller mindre som företag.Klart att länets största tidning ska granska Löven,absolut.Men,det ska väl göras på ett någelunda balanserat vis.
    I detta läge som är,med osäkerhet med corona och vad det innebär,tycker jag att det är bättre av Löven att agera,än att inte agera.Men,antar väl att Vk vill ha positionen när pandemin har lagt sig en aning att få skriva att klubben inte gjorde
    vad som behövdes när det fanns chanser till det.En del tidningar gillar ju att ha en position att kunna kritisera,vilket läget än är.Dom verkar tycka att det är deras rätt!
    Det kanske det är…Men kalla det inte för saklig journalistik.För det gör inte jag…

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: