Björkmarklunds?

Diskussionen har gått het sedan Hellgren vid en intervju lämnat en kommentar om att ett samarbete med Marklunds kan vara en möjlig tanke. Tanken är både kittlande, spännande men samtidgt otroligt känslig. I den sits vi befinner oss nu tror och tycker jag att vi måste vara öppna för alla olika förslag. Så är det oavsett hur illa det smakar i munnen.

Klart som tusan att vi inte uttalat ska vara AIK:s, MODO:s eller Luleås farmarlag, men som seriepyramiden ser ut så måste vi hitta lirare i ettan och kombinera detta med egna unga lovande. Om någon eller ett par platser i truppen hålls öppna för spelare som inte får matchning i Elitserien tycker jag inte det är hela världen. Platserna måste dock vara begränsade så att identiteten, själen och stommen behålls och utgörs av egna spelare.

Vem vet det kanske t.o.m. kan vara stimulerande för våra killar att spelare på gränsen till Elitserien under perioder förstärker laget och visar vad som krävs.

+ + +

Rivaliteten mellan Löven och AIK ska och kommer aldrig att försvinna, men innan vi lirar i samma serie tycker bloggen att man inte kan utesluta något form av samarbete som kan föra Löven framåt och uppåt.

Man vad tycker du? Säljer vi verkligen själen om ex. Lindvall blir vår andrakeeper eller skulle en seger där Adam Pettersson avgör bli mindre värd bara för att han representerar Marklunds i Elitserien?

 

0 reaktioner till “Björkmarklunds?

  • 18 april, 2010 kl. 11:53
    Permalink

    Det är skillnad mellan ett samarbete och att vissa individer gör det ”förbjudna” och inte skriver på nytt kontrakt och går istället mellan klubbarna. Trodde aldrig i mina vildaste fantasier att det här ens var upp på tapeten, det ska inte ens komma på tal. Tror aldrig att när Leeds blev tvångsdegraderade att dom ens funderade på att göra ett samarbeteavtal med Manchester United, eller att Hammarby ens funderar på ett samarbete med AIK eller Djurgården?

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 12:01
    Permalink

    Håller med! Jag vill se löven vinna, om det sker via något lån från vilken annan klubb som helst (även SAIK) så är jag nöjd. Dock så är det ju självklart att stommen ska bestå av spelare med kontrakt, och att de inlånade spelarna bara ska finnas i ett begränsat antal (1-3st).

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 12:54
    Permalink

    tycker dock att det är djävligt konstigt att man först säger att man ska satsa på hjärta och egna spelare, sen gör man en helvändning och vill ha ett samarbetsavtal med rivalerna.. jävligt sjukt!

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 14:28
    Permalink

    Värva spelare från saik må väl va,men i helvette vi skall ha nått samarbetsavtal. Ledningen i Löven har sagt att dom inte är emot ett ev samarbete om det gynnar löven sportsligt (nu syftar jag på andra än Hellgren). Det är helt sjukt hur fan dom kan säga så!! Nä stå upp för kulturen och bevara hatet och derbykänslan.

    Tror många lägger ner mycket av sitt engagemang om Löven är öppen för ett samarbete med JUST saik!

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 18:53
    Permalink

    Tror inte alls det är speciellt många förutom hardcore fansen som lägger ned sitt engagemang bara för att löven samarbetar med saik. Folk vill se sitt lag vinna matcher och så länge dom gör det så spelar det mindre roll vilka som spelar i laget. Men det är klart att det är extra roligt om det är umebor i den gröngula dressen

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:06
    Permalink

    Svar till nej tack! (2010-04-18 11:53)
    Onekligen en het potatis. Vad gäller potatis finns det många olika sätt att laga den. En del vill ha den stekt, någon kokt, vissa gillar friterad och en annan kanske stuvad.

    Men hur stolt ska vi va, är det ok med ett samarbetsavtal med MODO eller Luleå men inte Marklunds? Klart jag vill bevara rivaliteten mellan klubbarna… gränserna har dock suddats ut med tiden och nu för tiden kan spelarna gå emellan.. tyvärr bara i en riktning. Om vi på detta sätt kan få någon i rätt riktning tycker jag det skulle vara ok. Jag tror inte rivaliteten skulle försvinna bara för det..

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:11
    Permalink

    Då är vi i vart fall två stycken Gurra!

    Jag tror inte heller att själen eller identiteten försvinner så länge stommen är grön-gul. De senaste säsongerna har lånen varit alltför många och när stommen utgjorts av trötta finnar och spelare på väg utför har kombinationen inte varit helt lyckad. Så länge vi begränsar de inlånade till ett fåtal tror och hoppas jag vi skulle gynnas..

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:18
    Permalink

    Svar till nej tack! (2010-04-18 12:54)
    Nej tack, måste det ena utesluta det andra..?

    Så länge stommen eller kärnan utgörs av grön-gula lirare med historia i klubben och hjärtat på rätt ställe så ser jag inte hur skadan skulle kunna bli så stor. I fall de inlånade däremot skulle vara alltför många i förhållande till våra egna då finns det en stor risk.

    ”Jävligt sjukt”? Tja, i den sits vi befinner oss i dag, i botten av Allsvenskan med skral ekonomi tror jag vi måste svälja stoltheten något. Jag hoppas och tror att vi inom några år är ett topplag i Allsvenskan igen, men det klarar vi inte med bara egna lirare…

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:23
    Permalink

    Vi är väl inte stora rivaler med AIK? Varför skulle vi ens i tanken vara deras farmalag när de är bosatta i Stockholm. Nu hänger jag inte med.

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:26
    Permalink

    Svar till Stefan Olsson (2010-04-18 14:28)
    Visst finns det en risk att många skulle ogilla ett sånt samarbete Stefan.

    Men jag tycker samtidigt det skulle vara märkligt ifall vi supportrar skulle lägga ner vårt engagemang ifall ledningen lyckat hitta ett samarbete som skulle gynna oss sportsligt. Klart att jag också hellre skulle se ett eventuellt samarbete med ex MODO, där finns det inte någon rivalitet på samma sätt.

    Vad gäller kulturen och det ev hat som finns mellan klubbarna är det nog tyvärr på väg att försvinna. Marklunds har ju sina derbyn mot Lulä numera och spelarna byter klubb eller arbetsgivare på löpande band.

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:33
    Permalink

    Svar till Fredrik (2010-04-18 18:53)
    Hardcorefansen är otroligt viktiga Fredrik… stämningen i hallen beror uteslutande på vilken sida klacken vaknat.

    Men visst tror jag att medgångssupportrarna skulle komma tillbaka ifall vi börjar vinna igen, oavsett vilket lag vi ställt på benen. Så för ekonomins skull är det bra ifall laget vinner och publiken kommer tillbaka. För stämningen i hallen är det otroligt viktigt att klacken är på bra humör.

    I dagens läge tror jag dock inte ledningen utesluter något överhuvudtaget.. om nåt kan gynna Löven så kommer de att köra på det. Men ett känsligt ämne så klart..

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 19:50
    Permalink

    Klart som fan vi ska utnyttja den möjligheten. Vi har det alldeles för knapert för att kunna välja och vraka och göra som vi vill.
    Skulle någon erbjuda hjälp med spelare så ta för fan emot denna hjälp men bara man anser att spelaren i fråga kommer at tillföra något. Om det sen är Modo, Saik, Lule eller Timrå, skit samma.

    Skulle Siken bestämma sig för att inte lira i Löven nästa år ser jag inget ont i att ta hit Lindvall…

    Svar
  • 18 april, 2010 kl. 20:11
    Permalink

    Svar till En dum en (2010-04-18 19:23)
    AIK finns i olika former och i olika städer, kanske lite otydligt i inlägget att inte skriva Skellefteå AIK.. men jag trodde att tillägget med Marklund skulle vara en bra ledtråd på vilka som åsyftades.

    Men du inte alls dum, det var lite otydligt och småflummigt skrivet. Det RIKTIGA AIK är ju precis som du skriver från Stockholm…

    Svar
  • 19 april, 2010 kl. 15:33
    Permalink

    Nej tack till sammararbete. Om vi tar emot någon enstaka spelare från ES klubbar är väl en sak (1-2), men att teckna sammmarbetsavtal är en annan femma. Spelar ingen roll vilket lag man gör avtal med, börjar vi låna in unga talanger för att ”täcka” upp platser i lagbygget så står vi likförbannat där och dansar efter deras pipa. Det går inte att bygga långsiktigt med lånade spelare!!!

    Tänker er detta senariot att vi tecknar avtal med Saik och dom har 3-4 spelare som behöver istid. Dom kommer hit gör ett bra jobb och när det börjar närma sig 31 jan då kallar klubbarna tillbaka sina lån.

    Svar
  • 19 april, 2010 kl. 15:39
    Permalink

    Fortsättning. Vad händer då? När ES klubbarna tar tillbaka sina lån, ska vi verkligen göra samma misstag igen. i måste ju göra om å göra rätt! Sen om man ska se detta på ett annat sätt, varför ska vi har en juniorverksamhet om vi inte ger våra talanger chansen? Hur skulle det se ut om vi säger till våra egna att ni duger inte vi lånar in ES juniorer istället hur många kommer vilja spela i Lövens juniorverksamhet i framtiden?!! Att teckna avtal är en känslig sak och man måste tänka lite längre än näsan räcker! Vad har vi för nytta om 5 år av ett ES lån, när man kunde satsat på en egen junior.

    Svar
  • 19 april, 2010 kl. 20:13
    Permalink

    Svar till Tobbe (2010-04-18 19:50)
    Håller med Tobbe, men visst är det viktigt att killarna tillför. Samma skit oavsett AIK, MODO, Luleå eller Timrå… Vad gäller Siken kan man nästa tro du likt Saida kan se in i framtiden.

    Djäkligt tråkigt för Thomas, vi lider med dig och tackar för allt du gjort för oss. Lycka till i framtiden!!

    Svar
  • 19 april, 2010 kl. 20:20
    Permalink

    Svar till Deven (2010-04-19 15:39)
    Mycket klokt och tänkvärt Deven. Ett samarbete utgår som jag ser det på att båda parter ska tillgodoses. Klart vi inte ska eller borde acceptera ett samarbete vi bara känner risk med.

    Min tanke med ett ev samarbete är INTE att diskvalificera våra egna juniorer, de ska tvärtom utgöra basen. Jag tänker mig i stället ett par inlånade som lyfter laget, kanske femma ett eller två. Men visst finns det risker och vi kan ju inte heller bara bygga laget på lån som vi riskerar att tappa 31 januari.

    Det borde gå att utforma ett avtal som gagnar båda parter… finns ju dessutom fler än Marklunds.

    Svar
  • 20 april, 2010 kl. 00:10
    Permalink

    Självklart ska avtalen vara så att båda lagen tjänar på det, men om vi ska fylla 2 platser i 1 å 2 femman så är vi ju där igen! Vad har vi för nytta av dessa när det börjar dra ihop sig till avgörande matcher playoff osv? Ingen ES klubb kommer vara så dum att man inte utnyttjar att ta hem en spelare som gjort 20-30p i AS innan 31 när fönstret stänger. Å då står vi på ruta 1 igen å måste fylla platserna med ”egna” spelare mitt under pågående säsong. För om vi ska låna spelare från ES lagen så måste dessa vara tilltänkta för 1 el 2 femman. Vi ska ju inte låna in spelare till 3 el 4 femman eller?

    Svar
  • 20 april, 2010 kl. 08:08
    Permalink

    Svar till Deven (2010-04-20 00:10)
    Vi ser inte så olikt på ett ev samarbete Deven.

    OM vi lånar ska det vara killar som lyfter vårt lag, dvs. lirare som går in i femma ett eller två. Att låna in för att bredda och låta Marklunds juniorer få matcher känns djäkligt märkligt. Sedan ville iaf jag strikt begränsa så att det max är två eller kanske tre killar som stjäl istid. Jag kanske är naiv, men nog borde ett avtal kunna skrivas så det gynnar båda parter. Jag skulle gärna se ett samarbete vilket garanterat ger en lirare och vid utrymme (skador etc.) ev fler. Vi kan absolut inte bygga laget på lån som kanske försvinner i jan.

    Svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: